Publiek, Veiligheid en Juridische zaken

Financiën

Wat heeft het gekost?

Bedragen *€1.000

Jaarrekening

Primitieve begroting

Bijgestelde begroting

Realisatie

Afwijking

2021

2022

2022

2022

2022

Lasten

-5.446

-5.666

-5.726

-5.687

40

Baten

677

375

485

462

-22

Totaal vóór mutaties reserves

-4.770

-5.291

-5.242

-5.224

18

Toevoeging reserves

-542

-50

-115

-65

50

Onttrekking reserves

536

70

90

88

-2

Totaal na mutaties reserves

-4.776

-5.271

-5.267

-5.201

66

Bedragen * €1.000

Omschrijving

Bijgestelde begroting

Realisatie

Afwijking

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Saldo

2.01

Bezwaar- en beroepsschriften

-196

0

-196

-174

0

-174

22

2.02

APV en bijzondere wetten

-279

19

-260

-312

15

-297

-37

2.03

Integrale Veiligheid

-859

0

-859

-926

0

-926

-67

2.04

Crisisbeheersing en Brandweer

-2.924

58

-2.866

-2.917

8

-2.909

-42

2.05

KCC/Burgerzaken

-1.468

408

-1.061

-1.357

440

-918

143

Totaal vóór mutaties reserves

-5.726

485

-5.242

-5.687

462

-5.224

18

Mutaties reserves

-115

90

-25

-65

88

23

48

Totaal na mutaties reserves

-5.841

574

-5.267

-5.752

550

-5.201

66

Verantwoording producten

Met betrekking tot de verantwoording van de producten is er voor gekozen slechts de significante afwijkingen ten opzichte van de begroting te vermelden, waardoor de analyse per programma op de gewenste hoofdlijnen plaats vindt.  

Product 2.01 Bezwaar en beroepsschriften
Het verschil tussen het  begrote en werkelijk saldo op dit product is € 22.000 voordelig. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere toegedeelde salariskosten van € 18.400.

Product 2.02 APV en bijzondere wetten
Het verschil tussen het  begrote en werkelijk saldo op dit product is € 37.000 nadelig. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere toegedeelde salariskosten van € 33.400.

Product 2.03 Integrale Veiligheid
Het verschil tussen het  begrote en werkelijk saldo op dit product is € 67.000 nadelig. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere toegedeelde salariskosten van € 98.400. Daarnaast is sprake van hogere kosten voor cameratoezicht van € 33.000. Verder is sprake van onderschrijdingen bij het inhuurbudget (€ 35.000), bij buurtbemiddeling (€ 9.000) en bij handhaving (€ 20.000).

Product 2.04 Crisisbeheersing en Brandweer
Het verschil tussen het  begrote en werkelijk saldo op dit product is € 42.000 nadelig. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de verkoop van de voormalige brandweerkazerne Kwadijk (Stationsweg 9) is doorgeschoven naar 2023. Hiervoor was in 2022 een opbrengst van € 50.000 geraamd.

Product 2.05 KCC / Burgerzaken
Het verschil tussen het  begrote en werkelijk saldo op dit product is € 43.000 voordelig. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere toegedeelde salariskosten van € 89.000 en softwareonderhoudskosten van € 25.000.
De reden van de lagere salariskosten is dat er minder is ingehuurd. Daarnaast is de functie Supervisor een half jaar niet ingevuld. Daarnaast zijn de baten op de leges burgerlijke stand en rijbewijzen € 27.000 hoger dan geraamd. Dit komt doordat er meer rijbewijsaanvragen zijn geweest dan verwacht. Dit kan nog te maken hebben met de achterstand die is ontstaan door Corona.

Mutatie Reserves
Het verschil in de mutaties reserve bedraagt € 48.000 nadelig. De geraamde opbrengst van € 50.000 uit de verkoop van de voormalige brandweerkazerne Kwadijk (zie product 2.4) is niet gerealiseerd, doordat de verkoop van de voormalige brandweerkazerne Kwadijk naar 2023 is verschoven. Hierdoor vindt ook de toevoeging aan de algemene reserve niet plaats in 2022.

Lasten

(bedragen x € 1.000)
Begroot € 5.726
Gerealiseerd € 5.687
Afwijking € 40
Deze pagina is gebouwd op 07/20/2023 13:54:27 met de export van 07/20/2023 13:10:07