Wat heeft het gekost?
Bedragen *€1.000 | |||||
Jaarrekening | Primitieve begroting | Bijgestelde begroting | Realisatie | Afwijking | |
2021 | 2022 | 2022 | 2022 | 2022 | |
Lasten | -42.439 | -38.506 | -45.918 | -46.551 | -633 |
Baten | 13.419 | 8.249 | 12.662 | 16.288 | 3.627 |
Totaal vóór mutaties reserves | -29.021 | -30.257 | -33.256 | -30.263 | 2.994 |
Toevoeging reserves | -1.320 | -218 | -1.041 | -1.041 | 0 |
Onttrekking reserves | 2.850 | 1.756 | 1.957 | 1.668 | -288 |
Totaal na mutaties reserves | -27.491 | -28.719 | -32.341 | -29.635 | 2.705 |
Bedragen * €1.000 | ||||||||
Omschrijving | Bijgestelde begroting | Realisatie | Afwijking | |||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | ||
5.01 | Maatwerkvoorziening (WMO) | -1.230 | 21 | -1.209 | -1.249 | 15 | -1.234 | -25 |
5.02 | Maatwerkdienstverlening 18+ | -4.451 | 175 | -4.276 | -4.846 | 165 | -4.681 | -405 |
5.03 | Maatwerkdienstverlening 18- | -7.388 | 0 | -7.388 | -8.601 | 0 | -8.601 | -1.213 |
5.04 | Geëscaleerde zorg | -760 | 0 | -760 | -782 | 0 | -782 | -22 |
5.05 | Arbeidsmarktinstrumenten | -3.133 | 150 | -2.983 | -3.305 | 396 | -2.910 | 73 |
5.06 | Fraudebestrijding/-preventie | -5 | 0 | -5 | 0 | 0 | 0 | 5 |
5.07 | Inkomensvoorziening | -4.946 | 4.708 | -238 | -4.909 | 4.423 | -486 | -247 |
5.08 | Bijzondere Bijstand | -2.009 | 50 | -1.959 | -2.009 | 70 | -1.939 | 19 |
5.09 | Minimabeleid | -201 | 0 | -201 | -219 | 0 | -219 | -17 |
5.10 | Nazorg Nieuwjaarsbrand | -327 | 150 | -177 | -311 | 79 | -232 | -55 |
5.11 | Toegang | -7.409 | 3.618 | -3.792 | -7.157 | 7.634 | 476 | 4.268 |
5.12 | Jeugd Kansrijk | -1.756 | 598 | -1.158 | -1.686 | 531 | -1.155 | 3 |
5.13 | Jeugd en WMO Algemeen | -2.499 | 488 | -2.011 | -2.370 | 502 | -1.868 | 143 |
5.14 | Gezondheidszorg | -569 | 60 | -509 | -521 | 22 | -499 | 11 |
5.15 | Verslavingsbeleid | -169 | 0 | -169 | -184 | 0 | -184 | -15 |
5.16 | Onderwijshuisvesting | -1.503 | 0 | -1.503 | -1.454 | 0 | -1.454 | 48 |
5.17 | Bewegingsonderwijs | -245 | 25 | -220 | -245 | 20 | -225 | -5 |
5.18 | Subsidies sportactiviteiten | -105 | 0 | -105 | -74 | 0 | -74 | 31 |
5.19 | Sportstimulering | -415 | 38 | -377 | -359 | 38 | -321 | 56 |
5.20 | Gemeentelijke binnensportaccommodaties | -1.820 | 1.005 | -815 | -1.586 | 798 | -788 | 27 |
5.21 | Gemeentelijke buitensportaccommodaties | -973 | 165 | -808 | -858 | 153 | -705 | 103 |
5.22 | Zwembaden | -1.415 | 509 | -905 | -1.301 | 568 | -733 | 172 |
5.23 | Stadion FC Volendam | -389 | 435 | 46 | -377 | 428 | 52 | 6 |
5.24 | Kunst en Cultuur | -571 | 42 | -529 | -509 | 21 | -488 | 41 |
5.25 | Openbare Bibliotheken | -688 | 0 | -688 | -679 | 0 | -679 | 9 |
5.26 | Media | -53 | 0 | -53 | -55 | 0 | -55 | -2 |
5.27 | Recreatie | -494 | 50 | -444 | -478 | 42 | -436 | 7 |
5.28 | Ongediertebestrijding | -2 | 0 | -2 | -3 | 0 | -3 | 0 |
5.29 | Begraafplaatsen | -393 | 374 | -20 | -423 | 383 | -40 | -20 |
5.30 | Burgerparticipatie (tijdelijk) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal vóór mutaties reserves | -45.918 | 12.662 | -33.256 | -46.551 | 16.288 | -30.263 | 2.994 | |
Mutaties reserves | -1.041 | 1.957 | 916 | -1.041 | 1.668 | 627 | -288 | |
Totaal na mutaties reserves | -46.959 | 14.618 | -32.341 | -47.592 | 17.957 | -29.635 | 2.705 |
Verantwoording producten
Met betrekking tot de verantwoording van de producten is er voor gekozen slechts de significante afwijkingen ten opzichte van de begroting te vermelden, waardoor de analyse per programma op de gewenste hoofdlijnen plaats vindt.
Product 5.02 Maatwerkdienstverlening 18+
Het verschil tussen het begrote en werkelijk saldo bedraagt op dit product € 405.000 nadelig.
Dit wordt met name veroorzaakt door:
Maatwerkvzn Begeleid en KV - Sociale uitkeringen in natura: € 220.000 overschreden. In 2022 zien we een toename van zwaardere problematiek na coronatijd. Daarbij zijn er 2 zware en dus kostbare indicaties afgegeven welke samen een waarde hadden van ruim €150.000.
Toegedeelde salarislasten: € 127.000 overschreden. Dit wordt veroorzaakt door moeilijk in te vullen vacatures waarop wordt ingehuurd.
WMO huishoudelijke verzorging: € 260.000 overschreden. Dit wordt met name veroorzaakt door een overschrijding op huishoudelijke Hulp. Huishoudelijke hulp categorie 1: We zien een toename van het aantal aanvragen vanwege de dubbele vergrijzing binnen onze gemeente. Door het stimuleren van de zelfredzaamheid en eigen kracht proberen we hier op in te spelen. Daarnaast wordt er vanaf eind 2022 met een nieuw normenkader gewerkt. Dit normenkader zorgt veelal voor een verlaging van het aantal uren binnen een indicatie.
Huishoudelijke hulp categorie 2: Dit betreft hulp bij het huishouden waarbij deels de organisatie wordt overgenomen. Deze indicatie wordt doorgaans minder afgegeven dan voorheen. Er wordt meer gestuurd op eigen kracht en netwerk.
WMO PGB Begeleiding en KV: € 150.000 onderschreden. Er worden minder PGB ’s afgegeven. Het ingekochte aanbod per doelgroep is aan het uitbreiden en door ontwikkelen, dit begint zijn vruchten af te werpen.
Product 5.03 Maatwerkdienstverlening 18-
Het verschil tussen het begrote en werkelijk saldo bedraagt op dit product € 1.213.000 nadelig.
Dit wordt met name veroorzaakt door:
Lokale inkoop voorliggende vzn jeugd: € 195.000 overschreden. Hier zijn diverse uitgaven geboekt welke eigenlijk thuis horen bij de regionaal of landelijk gecontracteerde jeugdhulpaanbieders. Daarom heeft hier een overschrijding plaatsgevonden, terwijl dit anders zou leiden tot een verdere overschrijding bij regionaal en landelijke zorg. Het betreft dus eigenlijk een verschuiving van lasten tussen regionaal/landelijk en lokale zorg.
Regionale contracten JeugdMaatwerk: € 1,2 mln. overschreden. Net als voorgaande jaren blijft de vraag naar specialistische jeugdhulp onverminderd hoog. Dit heeft enerzijds te maken met de complexiteit van de jeugdhulp welke ingezet wordt (denk hierbij aan problematiek rondom complexe scheidingen en specialistische geestelijke gezondheidszorg) en anderzijds met het feit dat de uitstroom of afschaling bij specialistische jeugdhulpaanbieders uitblijft. Regionaal wordt samen met aanbieders hard gewerkt om de afschaling en uitstroom te vergemakkelijken en zowel lokaal als regionaal wordt gewerkt aan een aanbod voor zowel preventieve als specialistische inzet rondom complexe scheidingen.
Voor 2022 was een onttrekking reserve Sociaal Domein geraamd van € 46.000 om de continuïteit van de zorg van bij een jeugdinstantie met financiële problemen in de regio te kunnen garanderen. Deze bijdrage was niet noodzakelijk.
Product 5.05 Arbeidsmarktinstrumenten
Het verschil tussen het begrote en het werkelijke saldo bedraagt € 73.000 voordelig. Het is een saldo van diverse over- en onderschrijdingen. Als gevolg van onderlinge verrekening en de eindafrekening van het exploitatiesaldo 2022 met Werkplus samen € 247.000 voordelig. Daarentegen is sprake van hogere toegedeelde salarislasten aan dit product van € 216.000. Dit wordt veroorzaakt door moeilijk in te vullen vacatures waarop wordt ingehuurd.
Product 5.07 Inkomensvoorziening
Het verschil tussen het begrote en werkelijk saldo bedraagt op dit product € 247.000 nadelig.
Bijstand thuiswonenden jonger dan 65: €314.000 lagere opbrengsten. Dit wordt veroorzaakt doordat de economie zich beter heeft ontwikkeld dan was voorspeld. Hierdoor is het daadwerkelijk macrobudget lager vastgesteld dan oorspronkelijk begroot.
Product 5.10 Nazorg Nieuwjaarsbrand
Het verschil tussen het begrote en werkelijk saldo bedraagt op dit product € 55.000 nadelig.
Dit negatieve verschil wordt veroorzaakt door een met terugwerkende kracht toegekende huurkorting voor het pand haven 154. De huurprijs is nu berekend aan de hand van onder meer het werkelijk gebruikt aantal m2.
Product 5.11 Toegang
Het verschil tussen het begrote en werkelijk saldo bedraagt op dit product € 4.268.000 voordelig.
Dit positieve verschil wordt vooral veroorzaakt door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. In een zeer korte tijd heeft de gemeente huisvesting moeten regelen voor zo'n 250 vluchtelingen uit de Oekraïne en in de bedrijfsvoering aanpassingen moeten doorvoeren om de leefgeldregeling zo snel mogelijk op de rit te krijgen. In afwachting van de financiële regelingen hebben veel burgers en ondernemers zich vrijwillig of tegen een zeer lage vergoeding ingezet om de gemeente hierbij te ondersteunen. Uiteindelijk is vanuit het Rijk besloten om voor deze activiteiten een normvergoeding per gerealiseerde opvangplek toe te kennen. Onze gemeente heeft veel geluk gehad met de mogelijkheid om vluchtelingen op te vangen in bestaande huisvesting, waarbij relatief lage transitiekosten noodzakelijk waren en sprake is van relatief lage exploitatiekosten. Hierdoor is een positief resultaat behaald op de Oekraïne-opvang. Gezien de grote mate van onzekerheid omtrent de opvangmogelijkheden en daaraan gerelateerde kosten in de toekomst, wordt voorgesteld dit positief resultaat volledig toe te voegen aan een nieuwe voor dit doel te vormen reserve. Toekomstige kosten waarvoor de normvergoeding niet toereikend blijkt kunnen dan vanuit deze reserve gedekt worden.
De kosten voor de pilot Inburgering waren € 57.000 voordelig.
Daarnaast hebben lagere lasten op bij jeugdbeleid, schoolmaatschappelijk werk en schuldhulpverlening geleid tot een lagere onttrekking aan de reserve Coronafonds van € 68.000 op dit product.
Product 5.13 Jeugd en WMO algemeen
Het verschil tussen het begrote en werkelijk saldo bedraagt op dit product € 143.000 voordelig.
MFZ Seevancksweg 93a Oosthuizen: € 41.000 onderschreden. De kosten die betrekking hebben op beheer gemeentelijk vastgoed zijn vanuit Afdeling Openbare Werken centraal geboekt. Vandaar dat er hier sprake is van een onderschrijding. Hier wordt in 2023 kritisch naar gekeken zodat de juiste onderverdeling en dus de juiste kostenplaats wordt geselecteerd.
Wmo algemeen: € 53.000 onderschreden. In augustus is de aanbesteding Voorliggend Veld 18+ gegund waardoor de inzet van mentorwerk op een andere manier wordt ingeregeld en daarmee uit een andere kostenplaats wordt betaald. De middelen die hiervoor meerjarig op deze kostenplaats zijn begroot zullen daarom in 2023 worden overgeheveld.
Product 5.19 Sportstimulering
Het verschil tussen het begrote en werkelijk saldo bedraagt op dit product € 56.000 voordelig.
Sportbeleid en stimulering: € 41.000 onderschreden op overige goederen en diensten en representatiekosten. Dit wordt met name veroorzaakt doordat door de situatie omtrent Corona de huldigingen van sportkampioenen in veel gevallen niet hebben plaatsgevonden (vanwege het annuleren van competities en kampioenschappen) of in kleinschalige kring. Daarom is er minder besteed vanuit dit budget dan in voorgaande jaren.
Product 5.21 Gemeentelijke buitensportactiviteiten
Het verschil tussen het begrote en werkelijk saldo bedraagt op dit product € 103.000 voordelig.
Dit wordt met name veroorzaakt door de huidige goede staat en de geplande renovatie van diverse sportvelden.
Product 5.22 Zwembaden
Het verschil tussen het begrote en werkelijk saldo bedraagt op dit product € 172.000 voordelig.
Dit wordt met name veroorzaakt door een positief verlopen zomerperiode. Hierdoor is de gemeentelijke bijdrage lager dan oorspronkelijk begroot.
Mutatie Reserves
Het verschil in de mutaties reserve bedraagt € 288.000 nadelig. Dit wordt veroorzaakt door lagere daadwerkelijke onttrekkingen aan de reserves dan oorspronkelijk begroot. De belangrijkste afwijkingen zijn:
Product | Reserve | Afwijking |
---|---|---|
5.03 Maatwerkdienstlening 18- | Reserve Sociaal domein | € 46.000 minder onttrokken |
5.11 Toegang | Reserve Coronafonds | € 68.000 minder onttrokken |
5.11 Toegang | Algemene Reserve | € 6.000 minder onttrokken |
5.20 Gemeentelijke binnensportaccommodaties | Reserve huisvesting sporthallen | € 29.000 minder onttrokken |
5.20 Gemeentelijke binnensportaccommodaties | Algemene Reserve | € 30.000 minder onttrokken |
5.27 Recreatie | Reserve speelvoorzieningen | € 16.000 minder onttrokken |
5.29 Begraafplaatsen | Reserve onderhoud gem. eigendommen | € 8.000 minder onttrokken |