Sociaal Domein/Samenleving

Speerpunten

Portefeuillehouder: Vincent Tuijp

Coalitieakkoord 2016-2022

Onderwijs vervult een centrale rol in onze maatschappij. Een leven lang leren en jezelf blijven ontwikkelen is tegenwoordig heel gewoon. Dat moet ook, want door onder meer automatisering en robotisering zullen de beroepen van vandaag niet meer de beroepen van morgen zijn. Omdat onderwijs moet voorbereiden op werkzaamheden die nog niet bestaan, is nauwe samenwerking tussen het bedrijfsleven, onderwijs en de gemeente noodzakelijk.

Nadere toelichting

Niet van toepassing.

Doelen en ambities

Onderwijs
Wij streven naar een goed en bereikbaar onderwijs voor alle kinderen van de gemeente met een goede overdracht tussen scholen en gemeente. Hierbij hebben wij o.a. de volgende (deel)ambities:

  • Realisatie en behoud van een zo breed mogelijk onderwijsaanbod binnen de gemeente, met behoud van kleine scholen in buurten en dorpen.
  • Voor het passend onderwijs, zowel voor beneden- als bovengemiddelde leerlingen is een goede verbinding met het gemeentelijk team een voorwaarde, waarbij schoolmaatschappelijk werk en de leerplichtambtenaren een cruciale rol vervullen.
  • Bewegings- en cultuuronderwijs is belangrijk, het liefst met vakleerkrachten in het primair onderwijs.

Onderwijshuisvesting
Wij streven naar een gezamenlijke visie op onderwijshuisvesting in samenwerking met de schoolbesturen. De gezamenlijke visie wordt verder uitgewerkt in het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (lees: IHP). Doelstellingen in dit kader zijn o.a.:

  • Het realiseren van schoolgebouwen, die voldoen aan de speerpunten v.w.b. duurzaamheid (ENG) en luchtbehandeling (‘frisse scholen’). Daarnaast dient een modern schoolgebouw de flexibiliteit en functionaliteit te hebben om toekomstige onderwijsontwikkelingen te kunnen faciliteren.
  • Transparantie voor alle partijen: Op basis van een IHP worden heldere criteria en methodieken toegepast ten aanzien van renovatie (vernieuwbouw) en vervangende nieuwbouw. In het IHP staat beschreven wanneer en hoeveel er per school moet worden geïnvesteerd in renovatie of vervangende nieuwbouw. De scholen beter integreren in de samenleving: welke functies kunnen de scholen (inclusief schoolpleinen) hebben voor de wijk? (Integraal Kind Centrum, verhuur ruimten aan maatschappelijke instanties, etc.)

Wat wilden we daarvoor doen

Breed onderwijsaanbod

Aandacht voor leerlingen op lokale en regionale agenda

  • Realisatie en behoud van een zo breed mogelijk onderwijsaanbod binnen de gemeente, met behoud van kleine scholen in buurten en dorpen.
  • Voor het passend onderwijs, zowel voor beneden- als bovengemiddelde leerlingen is een goede verbinding met het gemeentelijk team een voorwaarde, waarbij schoolmaatschappelijk werk en de leerplichtambtenaren een cruciale rol vervullen.

Voor alle leerlingen is structureel aandacht binnen de uitvoering van zowel de lokale (Samen Beter) als de regionale agenda Passend Onderwijs. De lokale en regionale samenwerking is de afgelopen coalitieperiode geïntensiveerd. In 2018 is de gemeente samen met scholen in Edam-Volendam met het programma Samen Beter gestart. Met dit programma versterken wij de samenwerking en komen we tot een gezamenlijke afstemming van inhoud en agenda binnen het Sociaal Domein van de gemeente Edam-Volendam. Het schoolmaatschappelijk werk en de leerplichtambtenaren vormen in het kader Zorg voor de Jeugd een verbindende schakel tussen onderwijs en gemeente. Er is veel inzet gepleegd op de samenwerking tussen onderwijs, schoolmaatschappelijk werk en de gemeente. Er zijn op structurele basis overleggen tussen partners opgestart. Binnen Samen Beter is o.a. een nieuwe lokale zorgstructuur neergezet en inzichtelijk gemaakt.

Stimulering bewegings- en cultuuronderwijs

Project Samen Beter

  • Bewegings- en cultuuronderwijs is belangrijk, het liefst met vakleerkrachten in het primair onderwijs.

Binnen Samen Beter zijn doelen en prioriteiten vastgesteld. De focus heeft gelegen op het versterken van de zorgstructuur, de inzet en voorlichting online veiligheid en genotsmiddelen (LEF) en persoonsvorming (talentontwikkeling). Uit de uitwerking van het laatste onderwerp is het programma Kansrijk voortgekomen; het aanbieden van een breed aanbod van activiteiten waarbij de jeugd van 4 tot 18 jaar de ruimte wordt geboden hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Vanuit dit programma wordt door de Alliantie Kansrijk (CBW/Sportkoepel) o.a. op scholen lessen op technisch, fysiek, cognitief en creatief gebied aangeboden.

Goede schoolgebouwen

  • Op basis van een VO-visie de richting voor VO-huisvesting bepalen in gezamenlijkheid met de Don Bosco, Triade en Regiocollege
  • Aanpassen verordening voor borging van het IHP
  • Afronden IHP eind 2021 met vastgestelde 4-jarige (begrotings-)cyclus en uitvoering geven aan dit programma
  • Opstellen en gezamenlijk ondertekenen van vaststellingsovereenkomst in het kader van het IHP voor juridische borging IHP-afspraken.
  • Integrale studie naar nieuwbouw scholencombinatie Trimaran-Piramide

Projecten in het Programma Projecten

Meester Hayeschool
Nieuwbouw van de Meester Hayeschool in Beets op de huidige locatie. Het project bevindt zich in de ontwerpfase. Het college heeft ingestemd met het nieuwe voorlopige ontwerp. De school wordt in 2022 opgeleverd.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Breed onderwijsaanbod

Het onderwijsaanbod binnen onze gemeente is gelijk gebleven. Met de vaststelling van de VO-Visie (Voortgezet Onderwijs Visie) in het najaar 2022 is het belang van de samenwerking tussen het Don Bosco College en de Triade aangegeven. Dankzij deze samenwerking komt er bijvoorbeeld binnen afzienbare tijd een technische havo. Ook breiden we het aantal onderwijsprofielen voor het vmbo uit.

Aandacht voor leerlingen op lokale en regionale agenda
We hebben de regionale en lokale ‘Samen Beter’ onderwijsagenda vastgesteld en uitgevoerd. Deze ontwikkelen we verder door.

Goede schoolgebouwen

Bepaling richting huisvesting VO
De VO-visie is gereed en we zijn gestart met de haalbaarheidsonderzoeken.

Integraal Huisvestingsplan IHP
In december 2022 hebben we het IHP ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad. Het IHP is inmiddels vastgesteld, we passen momenteel onze verordening aan. In het IHP zijn ook uitvoeringsprogramma’s benoemd die we volgend jaar verder gaan uitwerken. Het verduurzamingsprogramma  en het kwaliteitskader voor het bewegingsonderwijs zijn inmiddels uitgewerkt en vastgesteld. De overige uitvoeringsprogramma’s
werken we in 2023 uit.

Nieuwbouw scholencombi Trimaran-Piramide
Alle basisscholen in Edam komen in aanmerking voor vernieuwing: De Nieuwe School, de Piramide en de Trimaran. Dit is vastgelegd in het IHP. De scholen voeren momenteel haalbaarheidsonderzoeken uit om te komen tot goede keuzes voor de uitvoering van de vernieuwing. Deze onderzoeken geven inzicht in de bouwkosten, de mogelijke bouwvorm en mogelijke plek.

Naast de nieuwbouw in Edam werken we ook aan een uitbreiding van basisschool De Koningsspil in Oosthuizen. De woonwijk Waterrijk is nu volledig bewoond. Hierdoor is er een tekort aan ruimte om het aantal leerlingen op te vangen. Als gemeente zijn we wettelijk verantwoordelijk voor het financieren van voldoende ruimte voor onderwijs.

Stimulering Bewegings- en cultuuronderwijs

Project Samen Beter
Zowel de vastgestelde regionale als de lokale ‘Samen Beter’ onderwijsagenda voeren we uit en ontwikkelen we door. Bewegings- en cultuuronderwijs maken onderdeel uit van de lokale agenda en blijven onze prioriteit houden. Het kwaliteitskader voor het bewegingsonderwijs is al vastgesteld.  

Projecten in het Programma Projecten

Project: Nieuwbouw Meester Hayeschool Beets
Nieuwbouw van de Meester Hayeschool in Beets op de huidige locatie. De school is in het vierde kwartaal van 2022 opgeleverd. Ook de ingebruikname door het schoolbestuur heeft in deze periode plaatsgevonden. In 2023 ronden we het project financieel af. Status project: realisatiefase.

Project: Nieuwbouw St. Vincentiusschool Volendam
Nieuwbouw van de St. Vincentiusschool. De school, nu genaamd De Aventurijn, is in 2021 opgeleverd. De gemeenteraad heeft in het eerste kwartaal van 2022 de eindevaluatie via een raadsinformatiebrief ontvangen. Status project: afgerond.

Project:  Vernieuwbouw van De Nieuwe School  
Vernieuwbouw van De Nieuwe School in Edam. We verwachten het project in 2024 te realiseren. Status project: initiatieffase.

Deze pagina is gebouwd op 07/20/2023 13:54:27 met de export van 07/20/2023 13:10:07