Portefeuillehouder: Kees Schilder
Coalitieakkoord 2016-2022
- Behoud van busvervoer naar Amsterdam Centraal Station, waarbij gedwongen overstappen op de Noord/Zuidlijn onwenselijk is.
- Bewaken en behouden van de verkeersveiligheid in Edam-Volendam.
- Realisatie van voldoende parkeervoorzieningen op loopafstand van de centra, waarbij in beginsel geen betaald parkeren wordt ingevoerd voor de eigen bewoners.
- Het garanderen van een goede doorstroming op het hoofdwegennet in Edam en Volendam.
Nadere toelichting
Niet van toepassing.
Doelen en ambities
Openbaar vervoer
- Goed regionaal openbaar vervoer met een goede aansluiting van verschillende openbaar-vervoervoorzieningen.
- Behoud van de rechtstreekse verbinding naar Amsterdam Centraal Station zonder verplichte overstap.
Verkeersveiligheid
- Verbetering verkeersveiligheid.
- Bewustwording (on)wenselijk gedrag.
Parkeren
- Minder overlast van toeristisch parkeren van zowel bussen als auto’s.
- Verbeteren van de duidelijkheid van de parkeerregimes.
- Terugdringen van parkeerdruk.
- Uitbreiden van de stallingsmogelijkheden voor fietsen in centrums Edam en Volendam en bij openbaar vervoer haltes.
Doorstroming
- Goede en veilige doorstroming van zowel het gemotoriseerde verkeer als het fietsverkeer op het hoofdwegennet.
Wat wilden we daarvoor doen
Openbaar vervoer
Door de corona crisis hebben de vervoerders zes maanden extra gekregen om zich in te schrijven op de aanbesteding van de concessie Zaanstreek-Waterland. In 2021 beoordelen we deze inschrijvingen. Hierdoor is de definitieve ingangsdatum van de nieuwe concessie nog niet bekend.
Verkeersveiligheid
Aanpak fietsknelpunten (Verkeersplan 2018-2023)
In 2020 heeft een inventarisatie plaatsgevonden van de fietsknelpunten in de gemeente. In 2021 starten we met de aanpassing van de knelpunten.
Aanpak voetgangersoversteekplaatsen (Verkeersplan 2018-2023)
We hebben alle voetgangersoversteekplaatsen in de gemeente geëvalueerd volgens onze geldende richtlijnen. Deze zijn gebaseerd op het advies van het CROW. In 2021 beginnen we met de aanpassing van de oversteekplaatsen die niet voldoen aan onze richtlijnen.
Looproute Dijkgraaf de Ruiterlaan, tussen Grote Ven en Julianaweg (Verkeersplan 2018-2023)
Langs de Dijkgraaf de Ruiterlaan, tussen Grote Ven en Julianaweg, leggen we een voetpad aan van 1,5 meter breed.
Aanleg verkeersremmende maatregelen dorpskernen (Verkeersplan 2018-2023)
In de kleine dorpskernen starten we in 2021 met het aanleggen van verkeersremmende maatregelen. Ook leggen we waar mogelijk op wegvakken fietsvoorzieningen aan.
Rouleren Smileys (max. snelheid) en bewustwordingscampagnes (Verkeersplan 2018-2023)
Voortzetten van de gedragscampagne waarbij we weggebruikers op de juiste snelheid en hun gedrag wijzen.
Parkeren
Parkeerdruk meting
In 2021 houden we in de gehele gemeente een parkeerdrukmeting om de parkeerdruk te monitoren.
Uitbreiding parkeercapaciteit Donata Steurhof
Uit de parkeerdrukmeting in 2018 is gebleken dat de parkeerdruk in de Donata Steurhof onevenredig hoog is. Daarom gaan we hier in 2021 de parkeercapaciteit uitbreiden door de aanleg van extra parkeerplaatsen.
Parkeerplaats Singelweg (programma Projecten)
Realisatie van een parkeerterrein voor circa 150 personenauto’s aan de Singelweg in twee fasen. Fase 1 is in 2020 aangelegd. In 2021 onderzoeken we of we fase 2 ook moeten realiseren. Status project: initiatieffase.
Busparkeren Egbert Sneijderplein (programma Projecten)
We hebben onderzoek laten doen naar het parkeren van toeristenbussen op verschillende locaties. In 2021 werken we de plannen voor de parkeervoorzieningen voor toeristenbussen op het Egbert Sneijderplein uit. Om vervolgens tot realisatie over te gaan.
P+R terrein Oosthuizen (programma Projecten)
In 2020 is van dit project de initiatieffase gestart. Als de gemeenteraad instemt met het benodigde investeringskrediet, staren in 2021 de definitiefase en de ontwerpfase.
Doorstroming
Reconstructie Julianaweg
In 2020 zijn de voorbereidende werkzaamheden voor de reconstructie van de Julianaweg gestart. In 2021 start de uitvoering van dit project.
Regionale ontwikkeling
Voor de regionale bereikbaarheid van onze gemeente zijn er verschillende projecten waarin we participeren. De belangrijkste projecten zijn Bereikbaarheid Waterland voor de N247 en de onderdoorgang Broek in Waterland en de Hoornse lijn.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Behoud rechtstreekse verbinding Amsterdam CS zonder overstap
Regionale ontwikkeling
De aanbesteding van het openbaar vervoer (OV) is door de huidige vervoerder EBS gewonnen. Vanaf december 2023 zal het busvervoer in de regio Zaanstreek-Waterland volledig elektrisch zijn. In de nieuwe dienstregeling is de directe verbinding tussen Edam-Volendam en Amsterdam CS ook weer opgenomen. Wegens werkzaamheden bij Amsterdam Centraal van december 2023 tot en met september 2024 is in deze periode Amsterdam Noord het eindstation voor alle bussen.
Bewustwording (on)wenselijk gedrag
Rouleren smileys (Max snelheid)
In de gemeente rouleren zes smileys voor het meten van de verkeerssnelheid. Iedere zes weken hangen we de smileys op een andere locatie. Inwoners voorzien ons regelmatig met suggesties voor de meetlocaties.
Goede aansluitingen OV voorzieningen
De aanbesteding van het openbaar vervoer (OV) is door de huidige vervoerder EBS gewonnen. De routes van het nieuwe lijnennet zijn bekend en gaan in vanaf december 2023. Er komen geen nieuwe bushaltes bij, maar EBS gaat wel meer verschillende buslijneninzetten. We gaan onderzoeken welke consequenties dit heeft voor de verschillende haltes en welke aanvullende voorzieningen nodig zijn.
Meer duidelijkheid parkeerregimes
Om het parkeren beter te kunnen reguleren hebben we in onze gemeente parkeerschijfzones ingevoerd. Sinds de invoering zijn veel verschillende zones ingesteld. Tussen 2020 en 2022 hebben we onderzocht of zones samengevoegd konden worden en of tijden beter op elkaar konden aansluiten. De aanpassingen zijn doorgevoerd, het project is hiermee in 2022 afgerond
Minder overlast toeristisch parkeren auto's en bussen
In 2021 vond in de hele gemeente een parkeerdrukmeting plaats. In de oude kom van Volendam en het centrum van Edam hebben we daarbij ook onderzocht waar de parkeerder vandaan komt. Dit is in 2022 geanalyseerd. Aan de hand van de uitkomsten gaan we aanvullende maatregelen aan de gemeenteraad voorstellen
Terugdringen parkeerdruk
Het plan om toeristenbussen op het Egbert Snijderplein te laten parkeren is ingetrokken. De huidige situatie blijft bestaan. Dit project is daarom verwijderd uit de begroting.
Parkeerdrukmeting
In 2021 vond in de hele gemeente een parkeerdrukmeting plaats. We hebben hierbij gekeken of er bij groot onderhoud en herinrichtingsplannen van straten en wijken uitbreiding van parkeercapaciteit mogelijk is. Dit hebben we gedaan tijdens groot onderhoud en herinrichtingsplannen van de straten en wijken. We hopen in het tweede kwartaal van 2023 hiervoor een voorstel aan de gemeenteraad te kunnen aanbieden.
Uitbreiding parkeercapaciteit Donata Steurhof
Na participatie met de bewoners van de Donata Steurhof is de parkeercapaciteit hier uitgebreid met ongeveer 35 plaatsen. We hebben de werkzaamheden in 2022 afgerond.
Uitbreiding fietsenstalling bij OV-haltes in centrum Edam en Volendam
In 2021 is de fietsenstalling bij het busstation Edam uitgebreid. In 2022 hebben we ook bij een aantal OV- haltes het aantal fietsparkeerplaatsen uitgebreid. In 2023 krijgt dit een vervolg bij andere haltes. Hierbij houden we rekening met de nieuwe OV-concessie.
Veilige doorstroming gemotoriseerd en fietsverkeer op hoofdwegennet
Aanpak fietsknelpunten
We hebben een aantal fietsknelpunten op de Leendert Spaanderlaan en Christiaan van Abkoudestraat aangepakt. In overleg met De Fietsersbond hebben we op verschillende fietspaden palen en obstakels verwijderd.
Reconstructie Julianaweg
De eerste fase van de reconstructie van de Julianaweg is gestart. Dit is het deel ter hoogte van het industrieterrein Julianaweg. Wij zijn gestart met de voorbereiding van de uitvoering voor de reconstructie in 2023-2024 van de rest van de Julianaweg.
Verbetering Verkeersveiligheid
Looproute De Ruiterlaan tussen Grote Ven en Julianaweg
We hebben verschillende varianten voor de looproute onderzocht. De meest kansrijke variant is verder uitgewerkt. De aanleg hiervan sluit aan op de aanleg van de rotonde op de kruising Kimsterweg - Dijkgraaf de Ruiterlaan.
Verkeersremmende maatregelen
We hebben het definitieve plan opgesteld en besproken met de dorpsraden. Ook bewoners hebben kunnen reageren op de maatregelen. De gemeenteraad heeft het besluit genomen om de bebouwde komgrenzen in de kernen Beets, Hobrede, Middelie en Kwadijk te verplaatsen. Hierdoor kunnen we de snelheid op wegdelen verlagen van 60 km/uur naar 30 km/uur. In 2023 gaan we alle maatregelen uitvoeren.
Voetgangersoversteekplaatsen
We hebben een inventarisatie gemaakt van de voetgangersoversteekplaatsen in de gemeente. De voorlopige planning is om het plan voor eventuele aanpassingen in het eerste kwartaal van 2023 op te stellen. De uitvoering staat gepland voor het tweede en derde kwartaal van 2023.