De afgelopen jaren is veel inspanning gedaan om de inkoopfunctie bij de gemeente volwaardig op te tuigen. In 2022 heeft de gemeente geen inzet van externen meer gehad en is de formatie volledig ingevuld met vaste medewerkers. Ook is al twee keer een goedkeurende controleverklaring van de accountant ontvangen, zonder beperking op de aanbestedingsrechtmatigheid. De inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen.
In 2022 is het inkoopbeleid verder aangescherpt. Daarnaast zijn de interne aanbestedingsprocessen geformaliseerd en wordt inmiddels een uniforme werkwijze voor alle aanbestedingen toegepast. De betrokkenheid van de afdeling inkoop bij aanbestedingsprocessen wordt inmiddels ook door de organisatie gedragen. In 2022 zijn een aantal belangrijke aanbestedingen afgerond waardoor de onrechtmatigheden op Europese aanbesteding zijn gedaald. Wij verwijzen naar het onderdeel rechtmatigheidsverantwoording binnen deze paragraaf bedrijfsvoering voor details over de resterende onrechtmatigheden.
Het komende jaar komt de focus te liggen op de implementatie van een organisatiebreed (inkoop)contractenregister in het financiële systeem. In het nieuwe register kan worden gewerkt met signaleringsfuncties waardoor contracten tijdig opnieuw aanbesteed worden. Mogelijk kan het register worden uitgebreid tot of worden gekoppeld aan een volwaardig contractmanagementsysteem. Dit zal tijdens de implementatiefase moeten blijken. De werkprocessen zullen echter moeten worden aangepast om te borgen dat dit contractenregister altijd volledig en up-to-date is en blijft. Een update van het inkoopbeleid is hiervoor noodzakelijk.